Högt hyreskrav från Ljungskilehem

Den kommunala stiftelsen Ljungskilehem vill se ordentligt höjda hyror nästa år.  Bostadsstiftelsen har meddelat Hyresgästföreningen att man kräver en höjning på 4,5 procent från den 1 april och hänvisar till ökade kostnader för personal och underhåll.

― Det är ett mycket högt krav, kommenterar Hyresgästföreningens förhandlare Anja Schröder.  Vi har begärt in ytterligare uppgifter från Ljungskilehem.  Bland annat vill vi titta närmare på vilket underhåll man planerar genomföra samt vilka effekter samarbetet med Uddevallahem kommer att ha.  Vi kommer att vara väl förberedda när förhandlingen börjar den 10 januari.

För ett hushåll som betalar 4 125 kronor för en normaltvåa skulle kravet innebära att hyran går upp 186 kronor i månaden, eller drygt 2 200 kronor per år.

Anja Schröder
telefon 0521-26 58 47