​Högt hyreskrav från Vårgårdabostäder

Vårgårdabostäder vill höja hyran för sina hyresgäster med i genomsnitt 6,3 procent räknat från den 1 januari 2019. Ett högt krav som är nästa det dubbla mot yrkanden från andra bolag i årets förhandlingar. Bolaget hänvisar till ökade drift och underhållskostnader.

– Yrkandet är nästan dubbelt så högt jämfört med vad vi sett från andra bolag i regionen. Vi kommer nu att granska bolagets ekonomi och grunderna för den begärda höjningen noggrant. Efter att bolaget presenterat sin bild för oss kommer vi att ge hyresgästernas bild. Vi kommer att göra vårt bästa för att hitta en bra lösning och nå en rimlig överenskommelse, säger Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en lägenhet på 60 kvadrat med en genomsnittshyra i beståndet på 4 810 kronor i månaden skulle bolagets krav på 6,3 procent innebära en hyreshöjning med 303 kronor i månaden.

Jesper Lissmark, förhandlare

0722–11 65 41