Höjda hyror hos Götenebostäder

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 14:52 CET

Hyresgästerna hos Götenebostäder får höjda hyror med 0,7 procent från och med den 1 januari 2016. Detta står klart efter att Hyresgästföreningen och Götenebostäder efter förhandling kunnat enas om nästa års hyror.

Bolagets krav inför förhandlingen var att få höja hyran med 2.2 procent, ett enligt Hyresgästföreningens förhandlare högt yrkande med tanke på läget i svensk ekonomi. Men efter ett par förhandlingsträffar kunde parterna enas.

– Efter att ha granskat bolagets kalkyler kunde vi konstatera att deras yrkande var för högt och kunde efter ett par sittningar enas om en ganska kraftig reducering, säger Hyresgästföreningens förhandlare Håkan Skött i en kommentar.

För en tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 810 kronor i månaden innebär det en höjning med cirka 34 kronor i månaden.

Håkan Skött, förhandlare
Telefon 070 – 653 98 73