​Höjda hyror hos Hyresbostäder AB

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 06:00 CET

Hyresgästerna hos Falköpings Hyresbostäder AB får höjda hyror med i snitt 0,7 procent från och med den 1 april 2016. Detta står klart efter att bolaget och Hyresgästföreningen enats om 2016 års hyror. Bolaget ville ursprungligen höja hyrorna med 1,47 procent, vilket Hyresgästföreningen ansåg var för högt.

– Hyresbostäder krävde hyreshöjningar med hänvisning till ökade underhålls och förvaltningskostnader. Tack vare gynnsamma förutsättningar med ett fortsatt lågt ränteläge och ett varmt föregående år lyckades vi pressa tillbaka hyreskravet, säger Magnus Elsing, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4620 kronor i månaden innebär det en hyresökning med cirka 32 kronor i månaden.

Magnus Elsing, förhandlare
Telefon 070 – 202 39 66