Hyran upp en halv procent

Mer än en procent av det ursprungliga kravet på hyreshöjning var borta när Hyresgästföreningen förhandlat klart med det kommunala bostadsbolaget Marks Bostads AB. Uppgörelsen om en höjning från den 1 januari landade på 0,5 procent jämfört med kravet på 1,54.

Det betyder att hyreshöjningen stannar på 23 kronor i månaden räknat på en lägenhet på 60 kvadratmeter. Om det ursprungliga kravet skulle gått igenom hade det betytt ytterligare en femtilapp.

– Mer kvar i plånboken efter att hyran är betald har stor betydelse för den som bor. Men till det som är svårt att påverka i en hyresförhandling är sådant som taxehöjningar för kommunala nyttigheter som vatten och värme. Där har vi en utmaning i att påverka beslutsfattare i ett tidigare skede, säger Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson.

Hon påpekar också att uppgörelsen inte hindrar bolaget att behålla nivån när det gäller underhållet av fastigheterna.

Hyran för garage och p-platser med motorvärmare höjs med en procent från årsskiftet.

Ann-Christin

Telefon 010 – 12 57 66