Hyresförhandlingar för Bengtsforshus

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 06:00 CEST

Kommunala Bengtsforshus AB begär en hyreshöjning på 3,2 procent inför starten av förhandlingarna med Hyresgästföreningen. Bolaget hänvisar till ökade driftskostnader och ökat fastighetsunderhåll och begär att höjningen ska börja gälla den 1 juli.

Hyresgästföreningens förhandlare Peter Laang jämför kravet på 3,2 procent med vad som gäller i övrigt i den svenska ekonomin.

– Inflationen ligger nära noll så det är inte mycket annat som ökar i pris med tre procent, konstaterar han och påpekar att Bengtsforshus har nästan tio procent av sina lägenheter outhyrda.

– Bolagets huvudsakliga problem är alltså inte att hyrorna är för låga utan att det är svårt att hitta hyresgäster med dagens hyresnivåer.

För en tvåa på 60 kvadratmeter med en hyra på 4 450 kronor i månaden betyder kravet en höjning med 142 kronor i månaden eller drygt 1700 per år.

Peter Laang

Mobil 0702 – 31 80 57