Hyresförhandlingar i Åmål har strandat

Hyresförhandlingen mellan Åmåls Kommunfastigheter AB (ÅKAB) och Hyresgästföreningen har strandat. Parterna har nu sökt medlingshjälp för att försöka lösa tvisten.

Kommunägda ÅKAB har begärt en ökning av hyrorna med 3,85 procent för 2013. Hyresgästföreningen har i sin tur lämnat ett bud på 1,1 procent.

– ÅKAB har den högsta snitthyran och har haft de högsta höjningarna de senaste fem åren av samtliga bostadsbolag i Dalsland. Även i år har man krävt en hög höjning trots låga räntenivåer och låg inflation, säger Anja Schröder, förhandlare hos Hyresgästföreningen.

Det är fjärde gången på sex år som hyresförhandlingarna mellan parterna strandat.

– Det är naturligtvis aldrig bra när bolaget väljer att stranda förhandlingar om hyran. I ÅKABs fall har det dessutom hänt oroväckande och uppseendeväckande ofta de senaste åren. Vi anser att sådana här tvister alltid löses bäst mellan parterna på lokal nivå istället för genom centrala beslut, menar Anja Schröder.

Medlarna kommer nu antingen att lägga fram ett förslag eller att hänvisa tvisten till Hyresmarknadskommittén för ett beslut.  Hyresmarknadskommittén består av representanter från de allmännyttiga bostadsföretagens organisation (SABO) och Hyresgästföreningens riksförbund.

Anja Schröder
telefon 0521-26 58 47