​Hyreskrav från Tanums Bostäder

Kommunägda Tanums Bostäder AB vill för 2019 höja hyrorna för sina hyresgäster med 1,96 procent för att kunna möta kostnadsökningar. Det framgår av ett yrkande till Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen förbereder sig nu inför förhandlingen mellan parterna. Hyresgästföreningens förhandlare Jakob Agirman framhåller att det är viktigt med lokala förhandlingar utifrån lokala förhållanden där de lokala parterna tar gemensamt ansvar.

– Vi kommer nu att granska bolagets yrkande och har goda förhoppningar om att en bra överenskommelse som är gynnsam för både hyresgästerna och bolaget, säger han i en kommentar.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter med en hyra på 5785 kronor i månaden skulle bolagets krav innebära en hyreshöjning med 113 kronor i månaden.

Förhandlingarna påbörjas den 4 december.

Jakob Agirman, förhandlare