Hyror för Herrljungbostäder förhandlade

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2018 10:22 CET

Nu har nya hyror framförhandlats mellan Hyresgästföreningen och Herrljungabostäder. Från och med 1 april kommer hyrorna att höjas med 1,99 procent – att jämföra med bolagets ingående yrkande på 3,13 procent. Detta är ett för regionen relativt högt påslag räknat i procent i jämförelse med andra allmännyttor. Hyresgästföreningens förhandlare Jakob Agirman menar dock att det funnits goda skäl till detta.

– Nedskrivningar kommer slå hårt på bolagets bokslut 2018 vilket vi har fått beakta i förhandlingarna. Vi har även fått ta hänsyn till att bolaget ligger bruksvärdesmässigt lägre än privaten i Herrljunga och då är även nyproduktionen inkluderat i den beräkningen. Dessa faktorer sammantaget gör att vi behöver tillmötesgå ett hyrespåslag en bit över genomsnittet.

För en lägenhet på 60 kvadratmeter med genomsnittlig kvadratmeterhyra kommer hyrespåslaget att innebära en höjning med 86 kronor i månaden.

Jakob Agirman, förhandlare