Hyrorna i Essunga upp med 1,9 %

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2011 08:00 CET

Hyrorna i Essungabostäder går upp med 1,4 – 2,0 procent efter årsskiftet. Det står klart efter att Hyresgästföreningen och Essungabostäder AB har tecknat avtal om nästa års hyror.

– Vi är nöjda med att hyreshöjningen blir lägre än inflationen, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlare Magnus Elsing.

Inför årets förhandlingar ville Essungabostäder ha 4,53 procent i höjning. Under förhandlingarna kom parterna fram till en genomsnittlig höjning på 1,9 procent. Den är fördelad så att lägenheter med kallhyra får 1,4 procent och lägenheter med varmhyra får 2,0 procent i höjd hyra.

– Det var bra att vi kunde enas på den här nivån, konstaterar förhandlaren Magnus Elsing. Det är en rimlig nivå där vi ändå tagit hänsyn till bolagets behov av underhåll och de ökade kostnaderna.

För en lägenhet som idag kostar 5 000 kronor per månad blir höjningen :

• med kallhyra 70 kronor per månad,
  • med varmhyra 95 kronor per månad.

De nya hyrorna gäller från den 1 januari 2012.

För mer information kontakta förhandlare

Magnus Elsing
0702-02 39 66