Inbjudan: hyresgästprotest mot borgensavgift i Uddevalla

Den höjning av borgensavgiften som den styrande majoriteten i Uddevalla kommun har beslutat om kommer att tas ur hyresgästernas plånböcker. Nu väljer Hyresgästföreningen att manifestera mot höjningen innan sammanträdet med Uddevalla kommunfullmäktige den 11 oktober. Manifestationen hålls utanför Bohusläns museum klockan 16.45.

– Vi ger oss inte. Lika snabbt som det gick att fatta beslutet, lika snabbt går det att ändra. Vi ser fler och fler kommuner i Bohuslän och Dalsland som väljer att göra sådana här schablonhöjningar. Det blir dyrt för hyresgästerna i allmännyttan, säger Jessica Sundberg, vice ordförande i Hyresgästföreningen BohusVänerDal.

Kommunerna är enligt lag skyldiga att ta ut en borgensavgift men hur hög den ska vara är inte skrivet i sten. Hyresgästföreningen anser att den modell som bland annat SABO och SKL rekommenderat också ska användas. Den säger att varje lån ska bedömas för sig och att en generell procentsats ska undvikas.

I sitt krav på hyreshöjning inför 2014 har Uddevallahem specificerat att kommunens nya borgensavgift kommer att kosta deras hyresgäster 700 kronor per år. Höjningen av avgiften för samtliga bostadsstiftelser i Uddevalla uppgår till 3,6 miljoner vilket motsvarar 500 procents ökning.

– Borgensavgiften är dessutom inte den enda taxehöjningen som drabbar hyresgästerna nästa år. Ungefär 36 procent av hyran påverkas av kommunala beslut, avslutar Jessica Sundberg.

Jessica Sundberg, vice ordförande, Hyresgästföreningen BohusVänerDal
mobil 076-612 10 84