Inbjudan till presskonferens

När:
Tisdag 26 februari, klockan 15:00
Var: Hyresgästföreningens lokal, Richerts Gata 4 B, Skövde
Medverkande: Anders Forsberg, ordförande för Hyresgästföreningen Skaraborg, Ulf Johansson och Mark Hanzon Dalling, förtroendevalda
Kontakt: Berit Gustafsson kan nås på 0725-37 29 73

Betalar du Hyrskatt? Har du aldrig hört talas om Hyrskatten? Det är kanske inte så konstigt. Det är nämligen inte en skatt utan en samling skatter. Varför är den orättvis? Den drabbar enbart ägare till bostadshyresfastigheter och i förlängningen hyresgästerna.

Under presskonferensen kommer vi att redogöra för:

• Hur mycket Skövdes hyresgäster betalar i hyrskatt varje månad.
  • Hur mycket staten betalade ut i ROT-avdrag i Skövde under 2012 samt hur många hyreslägenheter man skulle kunna renovera eller bygga för denna summa.
  • Vad vi gör lokalt för att påverka politikerna.
  • Vad det skulle kosta att utjämna villkoren och vad samhällsekonomin skulle tjäna på det.
  • Hur hyrskatten påverkar bostadsbristen och leder till minskad rörlighet på arbetsmarknaden och tvingar unga vuxna att bo kvar hemma hos föräldrarna.
  • Hur hyrskatten bidrar till att miljonprogramsområden förfaller.

Bakgrund:
Flera oberoende utredningar och undersökningar visar att skevheten i beskattning av de olika boendeformerna ökat under de senaste årtiondena. Från att ha varit i princip neutralt har det svenska skattesystemet gått till en massiv överbeskattning av hyreslägenheter. Främst är det ränteavdragen, ROT-avdragen och fastighetsskatten som ligger till grund för den orättvisa Hyrskatten.

• Enligt skatteverket och SCB fick bostadsrätter och villor 39,6 miljarder kronor i statligt stöd under 2011. Siffran för hyresrätten var 0 kronor.
  • Sedan början av 90-talet har hyresgästernas boendekostnader ökat cirka 70 procent till följd av den stora skatterreformen medan villaägarnas kostnader endast ökat med cirka 40 procent.
  • Sedan 2008 kan de som äger sitt boende göra ROT-avdrag. För 2012 anger Skatteverket att man betalat ut ROT-avdrag till ägare av villor, fritidshus och i viss mån bostadsrätter med totalt 14,6 miljarder. Siffran för hyresrätten var 0 kronor.

För mer information:
Berit Gustafsson, Kommuncoach