Inbjudan till presskonferens: Ison Glasgow berättar för ungdomar om utsatthet

Ison Glasgow, nu en av Sveriges mest framgångsrika hiphopare och känd från Så mycket bättre och XFactor, vet hur det är att leva i utsatthet. Det vill han nu förmedla till gymnasieungdomar i Vänersborg och Trollhättan.

Arrangörer för seminarierna är Hyresgästföreningen, Folkets Hus, Vänersborg och Trollhättans kommuner, Kunskapsförbundet Väst och Brombergs förlag. Ison kommer, i samtal med Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder, att tala om sin uppväxt och eleverna kommer att kunna ställa frågor.

Vi tror att Isons berättelse kan bidra till att öka förståelsen för hur det är att vara ny i ett land och hur utsatt man är som bostadslös. Under våren har eleverna kunnat förbereda sig inför mötet då Hyresgästföreningen skänkt Isons bok ”När jag inte hade nåt” till skolorna.

– Vi jobbar på många sätt med att underlätta möjligheten till utveckling och integration mellan människor, förklarar Maria Hjelm, regionchef på Hyresgästföreningen. För oss är integration en förflyttning av alla inblandade för att tillsammans skapa en ny arena för samvaro. Brombergs förlag har som målsättning att ge ut viktiga böcker som lever länge, böcker som kanske överlever oss alla, till detta är de också delaktiga i olika projekt som syftar till att öka läsandet.

Tisdag 10 maj - Trollhättan

• Presskonferens klockan 13:00-13:45
  • Seminarium klockan 14:00-15:00

Folkets Hus, Hebeteatern, Kungsgatan 25, Trollhättan

Medverkande: Ison Glasgow och Marie Linder, Hyresgästföreningens förbundsordförande

Dessutom träffar du Monica Hansson (S) kommunalråd i Trollhättan, Marie Dahlin (S) kommunalråd i Vänersborg, representanter för regionala och lokala hyresgästföreningen, Brombergs förlag och Folkets Hus.  Elever och lärare från Magnus Åbergs gymnasiet är inbokade på seminariet.

Onsdag 11 maj - Vänersborg

• Seminarium klockan 12:45-13:45
  • Presskonferens klockan 13:45-15:15

Folkets Hus, Kungsgatan 15, Vänersborg

Medverkande: Ison Glasgow
Marie Linder, Hyresgästföreningens förbundsordförande
Dessutom träffar du representanter för regionala och lokala hyresgästföreningen, Brombergs förlag och Folkets Hus. Elever och lärare från Birger Sjöbergs gymnasiet är inbokade på seminariet.

För mer information:
Anna Tokcan