Klart med ny hyra för Skövdebostäder

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2015 12:00 CET

Nästan en procent av det ursprungliga kravet på hyreshöjning var borta när Hyresgästföreningen förhandlat klart med det kommunala bostadsbolaget AB Skövdebostäder. Uppgörelsen om en höjning från den 1 januari landade på 0,59 i genomsnitt procent jämfört med kravet på 1,55.

Skövdebostäder hänvisade i förhandlingarna bland annat till ökade löner och driftskostnader och en satsning på utemiljön. Hyresgästföreningen förde med sig synpunkter från hyresgästerna.

– Vi är nöjda med en överenskommelse som ger hyresgästerna en låg hyreshöjning samtidigt som bolaget får en möjlighet att fortsätta sitt offensiva nyproduktionsprogram och hålla en fortsatt hög servicegrad, säger Peter Laang, förhandlingschef i Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

För en normal tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 5 150 kronor blir hyran 5 175 kronor i månaden den 1 januari. För garage och p-platser blir det oförändrade avgifter.

Peter Laang

Telefon 010 – 31 80 57