Mariehus vill höja 3,8 %

Mariehus AB vill höja hyrorna med 3,8 procent nästa år. Man vill förutom det också ha kompensation för den kommunala borgensavgiften. Det framgår av det yrkande de lämnat in inför årets hyresförhandlingar. Hyresgästföreningens förhandlare Per Johansson oroas över den höga nivån och vad det kommer att innebära för hyresgästerna.

När Hyresgästföreningen och Mariehus sätter sig vid förhandlingsbordet kräver bostadsbolaget en höjning med i genomsnitt 3,8 %. Förutom det vill man ha kompensation för den kommunala borgensavgiften, som ännu inte är beslutad.

– Deras yrkande är alldeles för högt för våra medlemmar, säger Per Johansson som är Hyresgästföreningens förhandlare. De har inte inkomster som tål en så stor höjning.

Grunden för yrkandet är att Mariehus har fått ökade kostnader för vatten, el, fjärrvärme och sophantering, men Per Johansson vill inte att det ska slå igenom på hyresavierna:

– Inflationen ligger klart under 2 procent och ränteprognoserna visar mot sänkta nivåer för 2012. Bolaget måste kunna kapa på kostnadssidan, så att vi kan få en rimlig hyreshöjning för hyresgästerna i Mariestad.

Till bolagets yrkande på 3,8 procent kommer att man vill ha täckning för den borgensavgift som kommunen kommer att lägga på Mariehus. Det är något som Per Johansson varnar för:

– Kommunens kassa sägs ju vara tom, och då finns det en risk att politikerna väljer att lägga en hög borgensavgift på bostadsbolaget och det slår direkt mot hyresgästerna. Men det är absolut inte rättvist att just hyresgästerna ska betraktas som en kommunal mjölkko: vill kommunen få in mer pengar får de höja skatten så att alla är med och betalar! Det är det enda rättvisa.

I Mariehus yrkande ingår också att man vill höja olika mycket i olika områden, från 1 till 5 procent. Syftet är att rätta till felaktiga hyresnivåer.

För mer information:

Per Johansson