Mariehus vill höja hyrorna

Mariestads allmännytta, Mariehus, vill höja hyran med 1,4 procent från och med 1 februari. I ett yrkande inlämnat till Hyresgästföreningen menar bolaget att höjningen är nödvändig för att kompensera för taxe- och löneökningar, samt högre kostnader för köpta tjänster.

– Yrkandet är relativt måttfullt jämfört med andra bolag i samma storlek, vilket ger goda förutsättningar att komma överens på en nivå som både gynnar hyresgästerna och bolaget. Nu kommer vi att noggrant gå igenom bolagets ekonomi inför förhandlingen, säger Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Håkan Skött lyfter också fram borgensavgiften i Mariestad, något han menar tynger bolaget och dess hyresgäster.

– Bolaget kräver inte kompensation för den höga borgensavgiften i år, men gjorde det förra året. Som organisation försöker vi nu föra samtal med politikerna i kommunen för att få avgiften sänkt. Är avgiften för hög är det ett lagbrott som dessutom drabbar hyresgästerna i form av mindre pengar till exempelvis underhåll, avslutar Håkan Skött.

En genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 685 kronor i månaden skulle med bolagets krav få en höjning på 66 kronor i månaden.

Håkan Skött, förhandlare

• bostad