Munkebo yrkar på varierad hyreshöjning

Inför förhandling med Hyresgästföreningen yrkar allmännyttan i Munkedal på en hyreshöjning med 3 procent för beståndet i Brudås, och 2 procent för sitt övriga bestånd. Bolaget motiverar yrkandet med ökade kostnader. När det kommer till beståndet i Brudås anser bolaget att hyresnivåerna behöver korrigeras upp i jämförelse med övriga lägenheter.

- Det ska bli spännande att se vart vi hamnar med tanke på att det är gynnsamma tider för fastighetsägare, med låga räntor, låg inflation och minimala vakanser. Men vi tittar ju givetvis på förutsättningarna för det enskilda bolaget vi förhandlar med, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jakob Agirman.

Förhandlingen sker den 4 december och de nya hyrorna träder i kraft 2018.