Munkedal dyrast i landet – igen

Munkedal är dyrast i landet när man tittar på taxor och avgifter – igen. Liksom förra året placerar sig kommunen sist i Nils Holgerssonundersökningen som jämför alla Sveriges kommuner.  Hyresgästföreningen oroas och kräver krafttag för att pressa kostnaderna.

- Taxor och avgifter är en stor post i hyran, säger Sten Johansson på Hyresgästföreningen. Det är avgörande för kommunen och invånarna här att agera för att pressa priser och kostnader. Om man jämför med kommuner i närheten, som Uddevalla eller Sotenäs, ligger deras kostnader klart under vad vi får betala.

- Vi betalar nästan 500 kr mer i månaden (räknat på en normallägenhet) än vad man gör i Sotenäs, konstaterar Sten Johansson. Det här måste man göra något åt!

Hyresgästföreningen är en av de organisationer som gjort Nils Holgersson-utredningen. Den finns i sin helhet på www.nilsholgersson.nu

Sten Johansson
Styrelseledamot i Hyresgästföreningen Bohuslän