Nya hyror förhandlade hos Fristadbostäder

Nu har även Fristadbostäder enats med Hyresgästföreningen i förhandling om nya hyror. Hyresgästerna hos Fristadbostäder får höjda hyror med i genomsnitt 2,6 procent från 1 april. I likhet med tidigare förhandlade bolag i Borås är det framförallt höjda kommunala taxor och ett växande underhållsbehov som ligger bakom hyreshöjningen.

– Att priser stiger och taxor höjs gör att det blir mindre över till underhåll. Underhållsnivån behöver öka för att bättre kunna möta behoven och hyresgästernas förväntningar. Hyreshöjningen tillsammans med effektivare drift och förvaltning ger Fristadbostäder bra förutsättningar. På sikt kommer detta alla hyresgäster till del, säger Ann-Christin Josefsson, Hyresgästföreningens förhandlare.

En lägenhet hos Fristadbostäder på 60 kvadratmeter och med beståndets snitthyra på 4 728 kronor i månaden får ett hyrespåslag med 120 kronor i månaden.

0722–11 65 41

• taxor