Nya hyror förhandlade hos STUBO

Hyresgästföreningen och STUBO AB, allmännyttan i Ulricehamn, har nu enats om nya hyror. En hyreshöjning trappas in stegvis med 13 kronor per kvadratmeter och år från den 1 april och med tre kronor per kvadratmeter och år från den 1 oktober 2017. Vilket kan jämföras med STUBOs ursprungliga krav på att höja hyran med 27 kronor per kvadratmeter och år.

– Uppgörelsen är riktad till underhåll. Stubo har nu gentemot sina hyresgäster att leva upp till att så sker och vi kommer löpande följa upp hur det utvecklar sig, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Uppgörelsen omfattar även att parterna är överens om ett projekt för systematisk hyressättning av beståndet vilket beräknas starta upp under våren/sommaren 2017. Systematisk hyressättning innebär att hyresgästernas generella värderingar av olika kvalitéer och egenskaper i lägenheter och bostadsområden bättre ska avspeglas i hyresnivån.

Efter att STUBO under hösten valde att säga upp förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen är nu även en ny förhandlingsordning tecknad.

– Istället för att eventuella tvister går direkt till Hyresnämnden är nu parterna överens om att i första hand själva ta ansvar genom att använda sig av den partsgemensamma Hyresmarknadskommittén som primärt tvistlösningsorgan, menar Ann-Christin Josefsson.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 895 kronor i månaden innebär uppgörelsen en hyreshöjning med 65 kronor i månaden från den 1 april och 15 klronor i månaden från den 1 oktober.

Ann-Christin Josefsson, förhandlare