Nya hyror i Vårgårda Bostäder

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2016 08:59 CET

Hyresförhandlingen mellan kommunägda Vårgårda Bostäder och Hyresgästföreningen är avslutad. Bolaget ville höja hyrorna med 2,4 procent men efter förhandling landade höjningen på 0,9 procent.

– Vårgårda Bostäder motiverade sitt ursprungliga krav med ökade kostnader för taxor och underhåll. Vår ståndpunkt var att dessa kostnader i stora drag går att balansera mot både den låga räntan och låga inflationen som faktiskt sänker andra kostnader inom bolaget. Vi är övertygade om att årets uppgörelse säkerställer en bra underhållstakt i Vårgårda Bostäder, säger Carl-Johan Öjeke, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 539 kronor i månaden får en hyreshöjning med 41 kronor i månaden. Eftersom justeringen gäller från 1 januari 2016 tas höjningen ut retroaktivt på mars månads hyresavi.

Carl-Johan Öjeke, förhandlare
Telefon 072 – 571 93 76