Nya hyror klara i Sotenäs

Den 1 januari höjer Sotenäsbostäder kallhyrorna med två procent och värmetillägget med fem kronor per kvadratmeter och år.

Efter förhandling med Hyresgästföreningen höjer Sotenäsbostäder kallhyrorna med två procent från årsskiftet.   Samtidigt höjs värmetillägget med fem kronor per kvadratmeter och år för de lägenheter där värmen ingår i hyran.  Även hyrorna för garage, carportar och parkeringsplatser med motorvärmare går upp med två procent.

För ett hushåll som betalar 4 240 kronor för en tvåa på 60 kvadratmeter innebär avtalet att hyran går upp 85 kronor och bränsletillägget ökar med 25 kronor.  Tillsammans blir det 110 kronor mer per månad.

― Efter att ha granskat bolagets underlag fokuserade vi på deras räntekostnader samt hela deras låneportfölj, kommenterar Hyresgästföreningens förhandlare Petar Margitin.  Till slut lyssnade bolaget på våra argument och vi lyckades få ner kravet.

I sitt ursprungliga krav begärde Sotenäsbostäders att kallhyrorna skulle höjas med 3,89 procent och bränsletillägget med 5,33 kronor per kvadratmeter och år.  Hushållet i exemplet ovan skulle då fått 192 kronor i hyreshöjning eller drygt 1 000 kronor mer per år jämfört med förhandlings-resultatet.

Petar Margitin
telefon 0521-26 58 42