Nya hyror klara i Sotenäs

Den 1 januari höjer Sotenäsbostäder kallhyrorna med 1,79 procent medan värmetillägget förblir oförändrat.

Efter förhandling med Hyresgästföreningen höjer Sotenäsbostäder kallhyrorna med 1,79 procent den 1 januari.   Däremot höjs inte värmetillägget för de lägenheter där värmen ingår i hyran. Även hyrorna för källarlokaler, garage, carportar och parkeringsplatser med motorvärmare går upp 1,79 procent.

Ett hushåll som betalar 4 500 kronor i kallhyra får efter årsskiftet betala 81 kronor mer per månad.

― Det var en tuff förhandling i år och det var många poster som fick vridas fram och tillbaka innan vi kunde komma överens, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlingsledare, Petar Margitin.  Efter att ha granskat bolagets underlag fokuserade vi på deras ränte- och underhållskostnader samt reparationsbehovet och avskrivningstakten.  Till slut lyssnade bolaget på våra argument och vi lyckades få ner kravet.

I sitt ursprungliga krav begärde Sotenäsbostäders att hyrorna skulle höjas med 2,98 procent.

Petar Margitin
telefon 0521-26 58 42