Sandhultsbostäders hyror till medling

Bostadsbolaget Sandhultsbostäder, ägt av Borås Stad, har begärt medling i hyresförhandlingen med Hyresgästföreningen. Parterna står i dagsläget 0,6 procentenheter ifrån varandra. Bolaget har sänkt sitt yrkande till 2 procent från 2,95 procent, och Hyresgästföreningen har ökat sitt motbud från 1 procent till 1,4 procent.

– Bolaget har valt att söka medling eftersom de inte är nöjda med vårt senaste bud. Vi anser att bolagets ekonomi är stabil och att den dessutom stadigt förbättras. Den hyreshöjning som Hyresgästföreningen föreslagit ger bolaget goda förutsättningar att möta det ökade kostnadstrycket och samtidigt klara av sina framtida åtaganden, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Medlingsförfarandet innebär att centrala parter lämnar en rekommendation på överenskommelse till de lokala parterna. Det beskedet väntas komma om ett par veckor.

Ann-Christin Josefsson
telefon 033-29 01 60