Sem-System vill höja hyrorna med tolv procent

Sem-System Fastighets AB vill höja hyrorna för 64 lägenheter på Trädgårdsgatan 5 och Balderstensgatan 2, 4, 6 och 8 i Falköping.  Det privata fastighetsbolaget tycker att hyrorna är för låga och kräver en höjning på tolv procent.

På Hyresgästföreningen är man mer än förvånad över det höga kravet.

– För att komma fram till vad som utgör skälig hyra tittar man på bruksvärdet för likvärdiga lägenheter vars hyra har bestämts genom förhandlingsöverenskommelser, förklarar Hyresgästföreningens förhandlingsledare Magnus Elsing.

– I det här fallet är förvaltningskvalitén så låg att vi kommer att få svårt att hitta jämförbara objekt hos Falköpings Hyresbostäder och andra seriösa privata aktörer.  Det är rena önsketänkandet från Sem-Systems sida att vi skulle gå med på en så orimlig höjning, fastslår Magnus Elsing.

Parterna har ännu inte satt något datum men förhandlingen kommer att starta inom kort.

Magnus Elsing
telefon 0521-26 58 46