Strömstadbyggen vill höja hyrorna drygt fyra procent

Den 1 december startar hyresförhandlingen mellan Strömstadbyggen och Hyresgästföreningen.  Det kommunala bolaget vill höja hyrorna med 4,2 procent från den 1 januari och hänvisar till ökade kostnader för värme och underhåll samt ökade kapitalkostnader.

Dessutom vill Strömstadbyggen ta ut 150 kronor per månad för IP-telefoni, bredband och TV via ett nytt fibernät.

Det innebär att en tvåa som nu kostar 4 512 kronor skulle gå upp 190 kronor.  Lägger man dessutom till IT-avgiften skulle höjningen bli 340 kronor per månad eller 4 080 kronor per år.

― Det är ett högt krav från Strömstadbyggen, kommenterar Hyresgästföreningens förhandlare Anja Schröder.  Vi håller nu på att granska deras underlag för att kunna pressa kravet vid förhandlingen.

Anja Schröder
telefon 0521-26 58 47