Strömstadshyror avgjordes i Hyresmarknadskommittén

Det tog nästan tre månader för Strömstadsbyggen och Hyresgästföreningen att få ett resultat.  Redan i december strandade förhandlingen och tvisten skickades till hyresmarknadskommittén för beslut.

Först nu har beslutet kommit och hyresmarknadskommittén fastställer höjningen till 2,2 procent från den 1 januari 2012.  Den retroaktiva höjningen för första kvartalet ska fördelas mellan april och december.

Strömstadsbyggens ursprungliga krav låg på 4,2 procent och dessutom ville bolaget ta ut en månadsavgift på 150 kronor för ett nytt fibernät för IP-telefoni, bredband och TV.

På Hyresgästföreningen tycker att det är synd att förhandlingar ska behöva avgöras i Hyresmarknadskommittén.

― Strömstadsbyggen var inte ens intresserade av att förhandla, kommenterar Hyresgästföreningens förhandlare Anja Schröder.  De strandade direkt.  Trots detta är vi relativt nöjda med resultatet och att Hyresmarknadskommittén tog hänsyn till våra argument när man fattade beslut.

Hyran för en normaltvåa går nu upp 99 kronor i månaden i stället för krävda 190 kronor – en skillnad på drygt 1 000 kronor om året.

Parterna förhandlar fortfarande om fibernätet.  Hyresgästföreningen kräver att hyresgästerna tillfrågas eftersom Strömstadsbyggen budgeterar med en avgift på 150 kronor per månad.

Anja Schröder
telefon 0521-26 58 47