Trenden bruten i Bohuslän?

I flera av Bohuslänskommunerna sjunker elnätsavgifterna nu. Fortum Distribution har i flera år fått kritik både för sin höga prisnivå och för att de höjt avgifterna. I år sänker de taxan med 1,3 procent. Det är något som Hyresgästföreningen hoppas kan visa på ett trendbrott:

-          Äntligen! Vi hoppas såklart att det är ett tecken på att de tagit till sig av vår kritik från tidigare år och att de nu arbetar för att hålla nere sina prisökningar, kommenterar Anneli Astonsson, Hyresgästföreningen..

Elnätsavgiften kan slå hårt mot den enskilde hyresgästen. En del syns direkt på elräkningen och en del kommer indirekt via hyresavin, där bostadsbolagets kostnader fördelas ut.

-          Nu har de påbörjat en anpassning av sin prisnivå. Vi hoppas att de jobbar vidare på det och fortsätter den här utvecklingen mot rimligare priser för hyresgästerna och övriga konsumenter.

Ett undantag från den positiva trenden visar LEVA i Lysekil: de höjer i år avgifterna med 4,8 procent. Anneli Astonsson skickar en uppmaning att arbeta mot vidare höjningar och istället försöka sänka avgiften till kommande år:

-          Det är en stor ökning, faktiskt bland de högre i regionen. Det oroar oss och det är inte bra för vare sig hyresgästerna eller de som överväger att flytta hit. Det behövs en grundlig genomgång och politisk enighet för att se över taxorna och sänka avgifterna. Då ska man också hålla i minnet att Lysekils kommun tar ut en stor borgensavgift från bostadsbolaget också. Den läggs också på hyran!

För mer info kontakta

Anneli Astonsson
Hyresgästföreningen (Lysekil)

I Lysekil höjs taxan med 4,8 % till 71,5 öre/kwh
I Sotenäs, Tanum Munkedal och Strömstad sänks taxan med 1,3 % till 74,8 öre/kwh

Fakta om undersökningen:
I Nils Holgerssonundersökningen ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar.

Organisationerna bakom undersökningen:  Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna Sverige, HSB:s Riksförbund, Riksbyggen och SABO. EKAN Gruppen gör faktainsamling, sammanställning och analys av materialet. Prisjämförelser mellan kommuner samt mellan leverantörer finns på http://www.nilsholgersson.nu/aarets-undersoekning/el/