​Tvåårigt avtal om nya hyror hos Edethus

Från och med 1 april höjs hyrorna hos Edethus med i genomsnitt 2,2 procent för 2019 och 2020 höjs hyrorna med ytterligare 2,2 procent. Det står klart efter att Hyresgästföreningen och Edethus lyckats enas i förhandlingarna om ett tvåårigt hyresavtal. Ökade kostnader för höjda kommunala taxor och räntor, men även justering efter bruksvärdet på fastigheterna, ligger bakom uppgörelsen.

Hyresgästföreningen är relativt nöjda med uppgörelsen. Hyrorna speglar nu bättre jämförbara hyreslägenheter och tvåårsavtalet ger förutsägbarhet för både bolag och hyresgäster.

– Efter flera sittningar med bra förhandlingsklimat kunde vi enas om ett tvåårsavtal. Bolaget hade ingen hyresjustering 2018. Vi har under förhandlingarna diskuterat bruksvärdet på lägenheterna och kom därför överens om kronor per kvadratmeter istället för procent. Detta ger en mer rättvis och mer jämn fördelning av höjningen. Eftersom uppgörelsen sträcker sig över två år så ger den också långsiktighet och förutsägbarhet för både hyresgäster och bolaget, kommenterar Sophia Saukko, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig lägenhet hos Edethus på 60 kvadratmeter och med beståndets snitthyra på 5 010 kronor i månaden innebär det ett hyrespåslag med 105 kronor i månaden 2019 och en höjning med ytterligare 105 kronor i månaden 2020.

Sophia Saukko, förhandlare
010–459 14 03