Underhåll och taxor bakom hyreskrav i Borås

AB Bostäder i Borås kräver en höjning med 3,45 procent inför förhandlingarna med Hyresgästföreningen om hyran för 2014. Man hänvisar till höjda taxor. Dessutom vill man höja för att klara fortsatt underhåll.

Hyresgästföreningens förhandlare, Ann-Christin Josefsson, konstaterar att AB Bostäder de senaste åren stadigt förbättrat sitt resultat. Hyreshöjningarna sedan 2006 har medfört en förstärkning av intäkterna för bolaget med i genomsnitt drygt två procent per år. Med ett bättre grepp om ekonomin har det eftersatta underhållet stadigt kunnat betas av och därmed ökar också fastigheterna i värde.

– Nu bygger man också nytt och det ser vi positivt på, säger Ann-Christin Josefsson.

– Men bolagets stora utmaning framöver är att hitta fortsatta kostnadsbesparingar så att mer underhåll kan utföras utan några kraftiga hyreshöjningar. Det ekonomiska läget med låg inflation och låga räntor talar för att möjligheterna är goda för hyresvärden att tar sitt ansvar för en rimlig hyreshöjning utan att underhållet försämras utan fortsätter att öka, säger hon.

Idag kostar en tvåa på 60 kvadratmeter i snitt 4 551 kronor. En höjning med 3,43 procent skulle innebära 156 kronor mer i månaden eller 1 872 kronor per år.

Ann-Christin Josefsson

telefon 033-29 01 60