Värdeöverföring från Skövdebostäder drabbar hyresgästerna

Den 25 februari ska kommunfullmäktige ta beslut om att föra över 15 miljoner från kommunägda Skövdebostäder. Fördelat på bolagets 5000 lägenheter motsvarar det i genomsnitt 3000 kronor per hushåll.

Förslaget är att värdeöverföringen ska användas för bostadssociala ändamål. I förslaget finns även att 10-20 procent av bolagets överskott årligen ska föras över i detta syfte. Även om syftet är vällovligt så reser det en del frågor om kommunens syn på Skövdebostäders uppdrag

– Det är vällovligt att prioritera bostadssociala ändamål. Men är det rimligt att hyresgästerna indirekt ska betala för kommunal verksamhet? Med pengar som annars hade kunnat gå till exempel till underhållsbehov. Det blir ju som en extraskatt för hyresgästerna, säger Helena Karlsson, ordförande för Hyresgästföreningen i Skaraborg

Allmännyttiga Skövdebostäder är kommunens viktigaste verktyg för att trygga bostadsförsörjningen i kommunen. För detta krävs resurser. Och även om Skövdebostäder har haft ett omfattande bostadsbyggande finns det fortfarande behov av fler bostäder som många har råd att efterfråga.

– Kommunen bör ge bolaget i uppdrag och förutsättningar att verka för lägenheter med hyresnivåer som kan efterfrågas av ungdomar, ensamstående äldre, nyanlända, studenter med flera med låga inkomster. Det är klockren samhällsnytta. Och då bör resurser få stanna i bolaget.

Helena Karlsson, föreningsordförande Hyresgästföreningen Skaraborg

• bostadspolitik