Valbohem höjer hyrorna

Efter att förhandlingen med Hyresgästföreningen avslutats står det nu klart att Valbohem AB höjer sina hyror med 1,5 procent vid årsskiftet.  Det kommunala bostadsbolaget hade ursprungligen krävt att få höja hyrorna med 2,6 procent med hänvisning till att många lägenheter inte är uthyrda och att man måste få täckning för ökade underhållskostnader.

– Under förhandlingen diskuterade vi bolagets kalkyl och hur vi såg på kostnadsutvecklingen för nästa år.  När bolaget till slut gick med på att halvera sitt yrkande kunde vi mötas på en anständig nivå för hyresgästerna, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Pär Sundén.

För en hyresgäst som idag betalar 4 385 kronor för en tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en hyreshöjning med 66 kronor istället för de 114 kronor som Valbohem ursprungligen begärde.

Pär Sundén, förhandlare
mobil 0702-13 43 54