Varning för bedragare i Vara

Det har kommit in uppgifter om att en bedragare ringer hyresgäster i Vara för att komma över deras kontonummer.  Den som ringer utger sig för att komma från Hyresgästföreningen och frågar om man är medlem i Hyresgästföreningen.  Svarar man ja, förklarar bedragaren att Hyresgästföreningen har startat en bank och ber att få medlemmens kontonummer.

- Vi ber aldrig medlemmar att lämna ut sitt kontonummer över telefonen, säger Anna Tokcan, informatör på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen vill nu varna för bedrägeriförsöken och uppmanar till försiktighet:

• Lämna aldrig ut kontonummer över telefonen.  Ingen seriös organisation eller företag ber om detta.
  • Betala aldrig pengar till någon som bara ringer upp dig på telefonen.
  • Kontakta polisen om du råkat ut för ett misstänkt bedrägeriförsök.

- Vi har kontaktat polisen men det är viktigt att alla som råkar ut för ett bedrägeriförsök anmäler detta till polisen, poängterar Anna Tokcan.

ANNA TOKCAN
Informatör