Vattenfalls elnätspriser stiger kraftigt

Vattenfalls elnätsavgifter har ökat med nästan 15 procent sedan förra året. Det visar en delrapport i den så kallade Nils Holgersson-undersökningen som släpptes idag. Höjningen drabbar boende i 12 västsvenska kommuner.

– Det är en kraftig höjning, särskilt som snitthöjningen i Västra Götaland ligger på sju procent. Vattenfall måste nu förklara varför avgifterna stiger så pass mycket, säger Lennart Derehag, ordförande för Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Vattenfalls höjning ska jämföras med de årliga intäktshöjningar på två procent som Energimarknadsinspektionen (EI) har godkänt. EI är den myndighet som granskar elnätsbolagens verksamhet.

Hyresgästföreningen anser att både kommunala och privata leverantörer måste vara återhållsamma med taxehöjningar, eftersom taxor och avgifter utgör ungefär en tredjedel av en normal lägenhetshyra.

– Att vara återhållsam med höjningar är dock särskilt viktigt för elnätsföretagen eftersom konsumenterna inte har något alternativ. Ett bolag som Vattenfall får inte utnyttja sin monopolställning, avslutar Lennart Derehag.

De boende som drabbas finns i Dals-Ed, Bollebygd, Färgelanda, Mark, Svenljunga, Tranemo, Mellerud, Vårgårda, Vänersborg, Stenungsund, Åmål och Lilla Edet.

Lennart Derehag, ordförande
Telefon 070 – 265 81 95