Utfasning av ränteavdrag överraskning på Mp-kongressen

Kongresser kan överraska. Särskilt en partistyrelse kan bli överraskad och kanske inte helt nöjd med vissa politiska beslut. Ett kongressbeslut ska ju följas och partistyrelsen kommer en dag att stå till svars inför kongressen och måste redovisa vad den har gjort för att kongressbesluten ska bli verklighet. Miljöpartiets styrelse fick ett par sådana knöliga beslut att hantera efter kongressen i Örebro. Utfasning av ränteavdraget var en av dessa ovälkomna överraskningar.

Ränteavdrag är egentligen ett jäkla påfund. Om man tar ett banklån ska man förstås amortera och betala ränta på det. Kan man tycka. Men så funkar det inte riktigt. Det finns inget tvång att amortera ett banklån, inte än, och räntorna kan man alltså göra avdrag på skatten för.

Vi subventionerar därmed att människor ska kunna äga sitt boende. Det är sanningen. Rätt eller fel. Under de senaste åren har fler och fler röster höjts för att ränteavdragen borde avskaffas. Men är det inte politiskt självmord att saluföra sådana idéer? När Löfven fick frågan i partiledardebatten om han kunde tänka sig att röra ränteavdragen stammade han inte. Många villaägare har byggt upp hela sin privatekonomi på ränteavdragen. Hur många familjer skulle inte haverera om ränteavdragen avskaffades? Vem kan köpa sitt eget boende om räntekostnader inte subventioneras av staten? Med dagens bostadspriser?

Nej. S skulle inte ha råd att reta upp villägare och bostadsrättsinnehavare. Inte nu. Kanske aldrig. Och samtidigt är de svenska hushållen bland världens mest skuldsatta. Bostadspriserna stiger konstant. I det sammanhanget var det befriande att läsa två tunga miljöpartister som argumenterade klokt i Dagens Industri i helgen för utfasning av ränteavdraget. Emma Hult, bostadspolitisk talesperson och på bild ovan, var en av dem. Förnuftet säger att de har rätt men politik handlar om att vinna val.

Miljöpartiet har inte Socialdemokraternas tradition. Tänker inte lika taktiskt, har inte präglats av årtionden av regeringsinnehav. Idealism kan ibland ses som galenskap eller naivitet. Ibland kan det vara charmigt, ibland bara frustrerande. Men i grund och botten vore det ju sunt att fasa ut ränteavdragen. Framförallt borde man utifrån ett rättviseperspektiv ha en bostadsmarknad som har jämlika villkor. Subventionerar man ägda boendeformerna borde även hyresrätten få samma möjligheter. Då blir det dyrt.

Miljöpartiet är det första parti som föreslår att ränteavdraget ska avskaffas. Inte imorgon utan på 20-30 års sikt. Vågar andra följa efter? Inte så troligt, va? Politiskt självmord? Mmm, kanske. S som har sina sämsta opinionssiffror någonsin vill nog inte reta villaägarna. M slickar fortfarande sina sår efter valförlusten i höstas och med en ny partiledare som letar en egen linje finns andra vägar att välja. Mer attraktiva sådana. I den politiska miljön är det ett imponerande mod som Miljöpartiets kongress visar. Eller så är det politisk dårskap. Skillnaden är ofta hårfin.

Bostadspolitisk strateg Hyresgästföreningen Region Mitt

• hyrskatt