Bra hyresuppgörelse i Ludvikahem

Hyresuppgörelsen för 2015 i Ludvikahem är klar. Den innebär en höjning av hyran i snitt med 0,5 procent och är en av landets lägsta hittills i år.

– Ludvikahem har tagit stort ansvar för hyresgästerna och utvecklingen av hyresmarknaden. Inte bara i Ludvika utan för hela Dalarna. Vi hoppas att fler bolag i länet följer Ludvikahems exempel, säger John Oknelid, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Region Mitt.

Uppgörelsen börjar gälla från 1 januari 2015 och medför att för en tvåa på 65 kvm med en hyra på 5000 kr i månaden höjs hyran med 25 kronor. I uppgörelsen ingår en omfattande satsning på underhåll och Ludvikahem lägger drygt 68 miljoner kronor på underhåll av sina 3100 lägenheter. Vilket är högt i jämförelse med andra bolag.

– Ludvikahem visar att det är möjligt att utveckla ett hyresbostadsbolag idag utan att kraftigt höja hyrorna. Låg inflation och rekordlåg ränta skapar möjlighet för bolaget att med rimliga hyreshöjningar förbättra och höja kvaliteten i bostäderna, säger John Oknelid. Det här är en bra uppgörelse, både för hyresgästerna och för bolaget som går före i utvecklingen av Dalarnas hyresmarknad.

Uppgörelsen med Ludvikahem är den första som är klar med de kommunala bostadsbolagen i Dalarna. Hyresgästföreningen har uppmanat bolagen att ta ansvar när det ekonomiska läget i Sverige är gynnsamt med låg inflation och låga räntor.

För mer information:

John Oknelid 070 – 279 40 47