Den dystra bostadsfrågan lyser upp stan

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 09:34 CET

Den dystra bostadsfrågan lyser upp stan

Idag kommer bostadsfrågan att synas på flera håll runt om i Örebro. Rådhuset, slottet och universitetet kommer att agera skådeplats för den digitala debatten från sajten flerhem.nu. Med hjälp av ett projicerat live-flöde av bilder och tweets väljer idag Hyresgästföreningen att visa att 289 000 unga vuxna står utanför bostadsmarknaden.

– Det är faktiskt så att 289 000 unga vuxna i Sverige står utanför bostadsmarknaden och genom #flerhem vill vi skapa debatt kring detta. Vad passar då bättre än att projicera det budskapet på viktiga byggnader och plaster inne i Örebro, menar Christer Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen Örebro.

På sajten flerhem.nu samlas idag alla tweets från Twitter och alla bilder från Instagram som är taggade med #flerhem. De är en del i det arbete som Hyresgästföreningen gör för att synliggöra att människor har fått nog. Det är inte ok med den bostadsbrist som finns i Sverige idag och det måste sättas fart på byggandet av nya bostäder. Det är en av de viktigaste frågorna inför valet.

- Mycket pekar på att bostadsfrågan kommer vara en av de hetaste frågorna i riksdagsvalet nästa år då det är så många som påverkas av bostadsfrågan, säger Christer Johansson. Alla känner någon som inte hittar bostad, som inte kan bo där den vill eller som vill flytta till något större. Det är unga vuxna som drabbas värst av bostadsbristen, berättar Christer Johansson.

Trots att efterfrågan på bostäder är enorm så byggs det extremt lite. Till och med när Sverige byggde som mest under 2000-talet (2006-2008) så intog Sverige jumboplatsen i Norden.

Körschema för kvällens projicering:

Universitetet, Entréhuset​​kl 15.00-17.00

Rådhuset​​​kl 17.30-19.00

Örebro Slott​​​kl 19.30-21.00

Representanter från Hyresgästföreningen kommer att finnas på plats och bjuder på glögg och pepparkakor.

För mer information:

Tomas Bergh​​ 070 – 260 81 73

Bostadspolitisk utredare

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har över 65.000 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .