Hyresförhandlingarna i Karlskoga har strandat

Förhandlingarna om hyrorna för 2020 mellan Hyresgästföreningen och Karlskogahem AB har strandat sedan Hyresgästföreningen begärt att hyrorna ska lämnas oförändrade för 2020. Karlskogahem hade ursprungligen yrkat 2,89% hyreshöjning från 1 januari 2020.

• -Karlskogahems egna underlag visar att företaget har en mycket stark ekonomi och mycket goda förutsättningar att klara ekonomin både på lång och kort sikt utan att behöva höja hyrorna för 2020. Då finns det ingen anledning att belasta hyresgästerna med höjda hyror, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

• -Det finns ingen anledning att hyresgästerna hårt pressade plånböcker ska stå för fortsatt onödigt höga vinster i Karlskogahem när man redan har de hyror som krävs för bra förvaltning och bra underhåll, säger Marianne Svensson, ordförande i Hyresgästföreningen i Karlskoga.

Nu hänskjuts tvisten för medling i Hyresmarknadskommittén i Stockholm. Kommittén kommer att avge ett beslut för hur parterna ska lösa tvisten.

För vidare information, vänligen kontakta

Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg, på telefon 070-245 46 13

Marianne Svensson, ordförande Hyresgästföreningen Karlskoga på telefon 010-459 15 24

• örebro län