Hyresgästföreningen kräver Krylbostäder på återbetalning av hyror

Hyresgästföreningen har idag lämnat en ansökan till Hyresnämnden angående felaktiga hyror från Krylbostäder AB.

-Vi anser att Krylbostäder AB (tidigare Nya Byn AB) har aviserat högre hyror än vad de haft rätt till eftersom de inte förhandlat med oss, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen Region Mitt. Under ett års tid har vi fört konstruktiva diskussioner med Krylbostäder (Nya Byn) för att komma fram till en lösning. I de diskussionerna har vi också tagit upp det stora underhållsbehov som många hyresgäster vittnat om. Det har dock inte givit resultat och Hyresgästföreningen måste i första hand tillgodose våra medlemmars intressen. Därför lämnar vi nu ett formellt krav till Hyresnämnden att Krylbostäder ska återbetala felaktigt uttagna hyror. Vi har fullmakter för ett 90-tal medlemmar och kravet vi ställer rör sig om cirka 1,3 miljoner kronor inklusive ränta.

För mer information kontakta Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen Region Mitt,

tfn 070-245 46 13.

• Dalarna