Hyresgästföreningen: Ljusnarsbergs kommun måste ta ansvar

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 09:53 CET

Ljusnarsbergs kommun meddelade under måndagen att de inte tänker ta över förvaltningen av de 20 lägenheterna i Ställberg och Mossgruvan som Hyresgästföreningen ansökt om tvångsförvaltning för. I en kommentar till tidningen Hem & Hyra uppger kommunen att det i första hand handlar om att en tvångsförvaltning skulle kunna medföra merkostnader för kommunen.

– Det är uppseendeväckande. Det borde inte handla om kronor och ören. Kommunens hållning gör nu framtiden ytterst oviss för de hyresgäster som under lång tid haft det besvärligt, tidvis utan både vatten och värme, konstaterar Alexander Kuzmicki, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen Region Mitt och Aros-Gävle.

Enligt hyreslagen ska hyresnämnden höra sig för med kommunen om en ny lämplig förvaltare. Ljusnarsbergs kommun uppger dock att de inte varken vill ta över eller har hittat någon aktör som är villig att förvalta husen.

– Tyvärr blir uppgiften att ta fram en ny förvaltare något som ofta hamnar på Hyresgästföreningens bord. Rimligtvis borde det vara kommunens skyldighet att värna om sina invånare. Har kommunen verkligen undersökt att möjligheter att ordna med förvaltningen? Det är en fråga vi ställer oss, avslutar Kuzmicki.

Alexander Kuzmicki
Enhetschef – Juridik
Hyresgästföreningen Region Mitt och Aros-Gävle
018-18 93 03

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har över 65.000 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .