​Hyresgästföreningen välkomnar SABO till Karlstad med en dörr och en uppmaning.

Hyresgästföreningen välkomnar SABO till Karlstad som genomför sin kongress på CCC. Samtidigt vill Hyresgästföreningen skicka en uppmaning till SABO:s politiker att ta ställning för Sveriges hyresgäster och mot orimliga avkastningskrav och värdeöverföringar som driver hyrorna.

Hyresgästföreningen kommer under de tre dagar som SABO genomför sin kongress på CCC i Karlstad befinna sig utanför kongresslokalerna med en dörr och en uppmaning om rimligare avkastningskrav.

- Vi vill uppmana SABO och deras representanter att ta ställning mot orimliga avkastningskrav och värdeöverföringar. Allmännyttan är kommunens viktigaste verktyg för att bekämpa en av vår tids stora samhällsutmaningar, bostadsbristen. Därför är det viktigt att den förvaltats sunt, allmännyttan ska inte vara kassako för kommunbudgeten, säger Jacob Höglund,Utredare Hyresgästföreningen.

- Vi ser hur fler och fler kommuner runt om i Sverige ger sina allmännyttiga bostadsbolag orimliga avkastningskrav. Dom här kraven slår direkt mot den enskilde hyresgästen och tvingar bolag att försöka höja hyran utan att det finns skäll för det. Vi ser också hur kommuner med höga avkastningskrav börjar föra över pengar från det allmännyttiga bostadsbolaget till kommunkassan, det är att dubbelbeskatta allmännyttans hyresgäster, säger Jacob Höglund.

Hyresgästföreningen kommer stå utanför CCC följande tider:

Den 22 april: 09-12

Den 23 april: 11:30-13, 16:30-17:30

Den 24 april: 12:30-13:30

För mer information kontakta:

Jacob Höglund
Utredare