Hyror 2019 klara för Gamla Byn i Avesta

Hyresgästföreningen och Gamla Byn AB i Avesta är överens om nya hyror för 2019.

Uppgörelsen innebär att hyrorna höjs från 0 kronor till 230 kronor per lägenhet. Detta inom ramen för en hyressättningsmodell som syftar till att ge rättvisare hyror, säger Malin Bjurell, förhandlare på Hyresgästföreningen

-Vi ska komma ihåg att Dalarna haft mycket låga uppgörelser de senaste åren. För 2019 tvingas vi ta hänsyn till att de kommunala taxorna höjs, att underhållsbehovet är fortsatt högt och förenat med högre kostnader och att man kan förvänta sig ökade räntar, säger Malin.

-Jag är glad över att vi och Gamla Byn är överens om att fortsätta vårt goda samarbete genom att utöka och förbättra vårt gemensamma arbete med hyresgästernas boinflytande. Men en fråga där vi inte är överens är synen på den s k riskpremie på 0,3 procent av lånevolymen som kommunen, dvs ägaren, beslutat att ta ut. Där måste vi fortsätta diskussionen med kommunen, avslutar Malin Bjurell.

För mer information kontakta Malin Bjurell, förhandlare Hyresgästföreningen, tfn 010-4591589.

• avesta