Hyror 2019 klara för Rättvik

Hyresgästföreningen och Rättviks fastighets AB och är klara med förhandlingen av 2019 års hyror. Parterna har enats om en hyreshöjning om 1,85 procent. Höjningen differentieras med 0 kronor upp till 165 kronor per lägenhet och månad. Bolaget fortsätter att fasa in hyror efter modellen för rättvisa hyror. (Modellen infördes i februari i år efter att förhandlingarna av 2018 års hyror var färdig.)

Uppgörelsen är villkorad. Rättviks fastighets AB ska under en femårsperiod stärka upp sin soliditet genom amorteringar av lån om fem miljoner, alternativt använda dessa fem miljoner till nyinvesteringar för att undvika ta nya lån. Bolaget har i dag en svag ekonomi och behöver stärka sin soliditet, för att minska sin sårbarhet ekonomiskt.

-Med den hör uppgörelsen visar vi att hyresgästerna är med och tar ansvar för bolagets ekonomi långsiktigt. Rättviks fastighets AB har även fastighetslokaler där Rättviks kommun ansvarar för hyressättningen. Jag ser det som naturligt att även Rättviks kommun tar ansvar för bolagets långsiktiga ekonomi och höjer sina lokalhyror med minst detsamma som höjningen blev för bostadshyrorna, säger förhandlingsledaren för Hyresgästföreningen, Johanna Lindström.

För mer information kontakta Johanna Lindström, tfn 0104591518.

• rättvik