Hyrorna för Trosabygdens Bostäder är klara för 2017

Hyresgästföreningen och Trosabygdens Bostäder AB har kommit överens om hyrorna för 2017.

Hyreshöjningen blir 55 kronor per lägenhet och månad från den 1 januari 2017. Förändringen av hyrorna gäller samtliga lägenhetsstorlekar med samma belopp.

TroBo:s yrkande var 1,9% vilket motsvarade 132 kronor per lägenhet och månad.

- Jag känner mig mycket nöjd med överenskommelsen. För mig och min delegation var det viktigt att inte teckna en överenskommelse i procent eftersom TroBo har Sveriges högsta hyror i de allmännyttiga hyresbestånden, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Astrid Öhman Asp.

Hon berättar att anledningen till hur uppgörelsen är skriven är att hyrorna inte ska dra iväg på de dyra lägenheterna utan att kostnadsskillnaderna mellan olika lägenheter ska jämnas ut.

- En justering i procent skulle medföra att redan dyra lägenheter skenar iväg och blir ännu dyrare vilket kan medföra stor omsättning på hyresgäster alternativt att står tomma, vilket skulle bli en kostnad som i framtiden skulle gå ut över hyresgästerna, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Astrid Öhman Asp.

Den relativt låga uppgörelsen har kommits fram till i samförstånd mellan bostadsbolaget och Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

- Vi har haft en bra dialog och ett sunt förhandlingsklimat som gör att vi kan jobba för en överenskommelse som gynnar hyresgästerna, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Astrid Öhman Asp.

Parterna är också överens om att under våren göra en översyn av priserna på biluppställningsplatser.

Kontakt:

Astrid Öhman Asp, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Mitt, 010-459 16 18

• södermanland
  • trosa