Internationella Hyresgästdagen firas i Tybble centrum 4/10

I samband med den Internationella Hyresgästdagen den 4 oktober 2010, ska Örebro Hyresgästförening vara i Tybble centrum. Eva Haag och Eva Sten, förtroendevalda i Örebro:

-          Vi vill fira den Internationella Hyresgästdagen genom att ge plats för diskussioner kring hyresgästens roll och hyresrättens existens.

-          Från klockan 13-16 finns vi på plats i centrum och bjuder även på dryck och bullar.

Kontaktpersoner:

Ewa Haag (vice ordförande)         0704 87 54 26
Eva Sten (sekreterare)                0705 44 38 61

Bakgrundsfakta Internationella Hyresgästdagen

Internationella Hyresgästdagen firas i år den 4/10. Årets tema är: Hyresbostäder till en rimlig kostnad!

Bakgrunden är ett beslut i FN:s generalförsamling 1985 att första dagen i oktober varje år skulle denna dag uppmärksamma Boende- och bebyggelsefrågor.

IUT tog sedan ett beslut 1989 att adoptera denna dag som Internationella Hyresgästdagen, för att fästa internationell uppmärksamhet på boendefrågorna med tonvikt på just hyresboende och hyresgästernas situation, och vikten av att det finns ett hyresbestånd i alla länder.

IUT ser att tillgång till ett gott boende för alla är en av grundvalarna för demokrati och politiskt stabila samhällen. Möjlighet att hyra sin bostad till en rimlig kostnad måste finnas som ett alternativ till att äga sin bostad i alla länder. För mer information se www.iut.nu

• allmänyttan
  • iut
  • tybble
  • internationella hyresgästdagen
  • eva sten
  • eva haag

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har cirka 64.500 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .