​Låg hyreshöjning för KBAB:s hyresgäster efter tvistelösning i Hyresmarknadskommittén men hyresgästföreningen är kritisk

Efter en långdragen process är 2016 års hyror för KBAB färdigförhandlade, hyran för 2016 kommer att höjas med 0,42 % efter ett beslut i hyresmarknadskommittén. Hyresgästföreningen är kritisk mot Karlstad kommun som de anser har tvingat fram hyreshöjning eftersom de bland annat tar 12 miljoner från KBAB.

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och KBAB har dragit ut på tiden. Båda parter har stått långt ifrån varandra under förhandlingarna, Hyresgästföreningen har inte velat se någon hyreshöjning överhuvudtaget medan KBAB har velat höja hyrorna med 1,5 %. Eftersom parterna inte har kunnat komma överens så har ärendet avgjorts i hyresmarknadskommittén, där beslutades det att hyran skulle höjas med 0,42 %.

- Vi är nöjda med hyresmarknadskommitténs beslut. Vi har visat att det inte finns något behov för en hög hyreshöjning och vi ser även att hyresmarknadskommittén i stora drag har gått på vår linje. Hyreshöjningen är låg, lägre än rikssnittet och det här beslutet visar på att KBAB:s yrkande var orimligt, säger Anna Nykvist förhandlare hyresgästföreningen.

Den främsta anledningen till att parterna inte har kommit överens tidigare är den vinst som KBAB gör. Hyresgästföreningen har även kritiserat Karlstad kommun som tar 12 miljoner från KBAB, genom en så kallad värdeöverföring. Hyresgästföreningen är kritisk mot Karlstad kommun och deras krav på KBAB som de anser har lett till årets hyreshöjning.

- Kommun tar 12 miljoner och ställer ett orimligt avkastningskrav på KBAB, det här leder till ökade kostnader för bolaget som hyresgästerna får bekosta i slutändan. Den värdeöverföringen som Karlstad kommun genomför motsvarar en hyreshöjning på 1,4 %, om den inte fanns skulle KBAB rent krasst kunnat sänka hyrorna för hyresgästerna i år, säger Anna Nykvist

- Jag skulle gärna se Per-Samuel Nisser komma ut till ett bostadsområde och förklara för hyresgästerna varför politikerna tvingar på dem en hyreshöjning, avslutar Anna Nykvist

Anna Nykvist
Förhandlare Hyresgästföreningen