Orimligt krav på hyreshöjningar i Katrineholm

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 09:29 CET

Katrineholms Bostads AB, KFAB, har begärt förhandling med Hyresgästföreningen om att höja hyrorna för 2013. Bostadsbolaget kräver en höjning på 5,3 procent från 1 januari 2013.

– I utgångsläget står vi väldigt långt ifrån varandra, konstaterar Erik Anfält, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Stora underhållsbehov i KFAB:s bestånd har resulterat i höga höjningar de senaste fem åren.

– Mot bakgrund av höjningar på runt 3 procent per år under en femårsperiod, rekordlåga räntenivåer och en inflation som väntas ligga på omkring 1 procent nästa år känns kravet väldigt tufft. Vi vet att det fortsatt finns stora underhållsbehov, samtidigt måste hyresutvecklingen vara rimlig för hyresgästerna, säger Erik Anfält

Hyresgästföreningen kommer nu att granska bolagets ekonomi och hyreskrav innan förhandlingarna inleds den 21 november.

För ytterligare information kontakta:
Erik Anfält, Förhandlingsledare
Telefonnummer: 019-764 21 95, 070-3131245
E-post: erik.anfalt@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har över 65.000 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .