Vill bygga stort kulturhus på Tjärna Ängar

Hyresgästföreningen har tillsammans med ett tiotal andra föreningar bildat en folketshusförening som ska bygga ett kulturhus på Tjärna Ängar.

- Vi har över femtio olika föreningar i området och intresset är stort för att få en samlings- och festlokal, säger Tommy Kieksi, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.

När det blev bestämt att det gamla föreningshuset på Tjärna Ängar skulle byggas om till lägenheter väcktes idén att starta en folkethusförening som ska bygga ett nytt kulturhus.

Medlemmar från ett tiotal föreningar, bland annat, Hyresgästföreningen, Unga örnar och Somaliska kultur och utvecklingsföreningen har nu dragit igång den nya föreningen.

- Det är många idrottsklubbar och länderföreningar som vi pratat med som varit väldigt intresserade, det är ett stort sug efter en lokal att mötas i och ha fest i, säger Tommy Kieksi på Hyresgästföreningen.

Bättre boendemiljö med rikt föreningsliv

Tommy Kieksi berättar att Hyresgästföreningen vill främja boendemiljön för sina medlemmar i området genom att vara drivandet i byggandet av det nya kulturhuset.

- Tanken är att inte bara Tjärna Ängar utan hela västra Borlänge med bland annat Bullermyren, Jakobsgårdarna, Paradiset, Övre Tjärna, Nygårdsstaden och så vidare ska få glädje av de nya möjligheterna som föreningarna får, säger Tommy Kieksi.

Diskussioner förs med kommunen och Tunabyggen om byggandet av det nya Kulturhuset.

Bildtext:

Deltagare i interimsstyrelsen är Maslah Omar, Abas Ahmed Omar, Said Siyaad, Per Morelius, Marina Forslund och Tommy Kieksi

Kontakt:

Tommy Kieksi, verksamhetsutvecklare, Hyresgästföreningen, 010-4591569