"Det är oerhört lönsamt att äga hyreshus."

Susanne Rikardsson, Fastighetsägarna Syds vd, skriver att i år får 38 000 hyresgäster i södra Sverige för första gången stort inflytande över hyrorna för sina egna bostäder (Aktuella frågor 25/12 2016). Det är helt fel.

Det är just genom det rådande förhandlingssystemet, där fastighetsägare förhandlar med Hyresgästföreningen, som hyresgästerna får möjlighet att påverka sina hyror.

Hyreslagstiftningen har kommit till som ett konsumentskydd för den svagare parten, hyresgästerna. Utan detta kan fastighetsägarna höja hyror helt okontrollerat och den enskilde hyresgästen har minimala möjligheter att påverka.

Susanne Rikardsson skriver att Fastighetsägarna Syd nu, efter att hyresförhandlingarna strandat, väljer att prata hyra direkt med hyresgästerna. Hon vill få det att låta som att varje enskild hyresgäst får möjlighet att förhandla individuellt med sin hyresvärd. Men så är det inte.

Hyresgästen får hem en avi i brevlådan med en ny högre hyra. Är det Susanne Rikardssons syn på vad en förhandling är? Så sent som i februari avrådde hennes egen organisation, i en artikel av chefsjuristen Mikael Gulliksson i Fastighetstidningen, från att direktavisera hyror. Hans motivering var att den nya hyran kan betraktas som ogiltig vid en rättslig prövning.

Fastighetsägarna Syd har inte velat komma överens med Hyresgästföreningen om hyrorna och använder nu hyresgästerna som en bricka i ett maktspel. Susanne Rikardsson försöker få Hyresgästföreningen att framstå som en motpart som inte agerar konstruktivt. Men över 70 procent av alla lägenheter i norra Skåne och drygt 50 procent i södra Skåne är redan förhandlade. Där har hyresvärdar och Hyresgästföreningen kommit överens om hyrorna för 2017. Hyresvärdarna har tagit ansvar för att de goda ekonomiska förhållanden som låg inflation och låga räntor medfört även ska komma hyresgästerna till del.

Susanne Rikardsson skriver att det förFastighetsägarnas medlemsföretag är av yttersta vikt att hyrorna följer med den allmänna prisutvecklingen. Så är det redan. Hyrorna stiger dessutom mycket mer. Om de hade följt konsumentprisindex sedan 1980 hade hyran för en vanlig trerumslägenhet varit 3 400 kronor i månaden – istället för dagens 6 400 kronor. Det är oerhört lönsamt att äga hyreshus. Hyresgästföreningens rapport "Är det en bra affär att äga hyreshus?" visar att årsvinsten per lägenhet är femsiffrig.

Relationen mellan hyresgäst och fastighetsägare är inte vilken kundrelation som helst. Människors bostad går inte att jämföra med andra varor och tjänster i samhället. Bostadsbristen gör att många, av rädsla för att bli av med sin lägenhet, inte vågar annat än att betala den hyreshöjning som hyresvärden ber om. Därför är det oetiskt att kringgå förhandlingssystemet som Fastighetsägarna Syd gör genom att skicka ut en ny högre hyra direkt till hyresgästerna som ensamma tvingas ta ställning till om de ska betala eller om de ska fortsätta betala den gamla hyran, något som leder till att ärendet tas upp i hyresnämnden. Hyresförhandlingssystemet behövs även i framtiden då det skyddar hyresgästerna mot oskäliga hyreshöjningar.

Så, till er hyresgäster som bor i lägenheter där förhandlingarna strandat: Betala bara den gamla hyran, som om inga strandningar skett. Det är på det sättet ni kan vara med och påverka hyran.

Merete Sundholm

ordförande Hyresgästföreningen norra Skåne