Det är som om 30 000 Malmöbor dubbelbeskattas

Vi är bekymrade över att Malmös kommunledning än en gång planerar att ta 30 miljoner kronor från det kommunala bostadsbolaget MKB för att finansiera sådant som alla Malmöbor bör vara med och betala via kommunskatten så som barnomsorg, skola, äldreomsorg och liknande.

Oavsett vilken typ av bostad människor har betalas den kommunala skatten på samma sätt. Den som har högre inkomst betalar mer i skatt och den som har mindre inkomst betalar lite mindre.

Men så blir det inte om Malmös kommunledning får som den vill. Då ska de 30 000 Malmöbor som är hyresgäster i MKB också betala skatt via sin hyra. Det är som om de dubbelbeskattas. Det är förstås orimligt.

Om kommunfullmäktige väljer att föra över 30 miljoner kronor från MKB till kommunens kassa motsvarar det nästan dubbelt så mycket som årets hyreshöjning. Den landade på 0,9 procent och det motsvarar cirka 17,5 miljoner kronor i ökade intäkter för MKB.

Medan villaägare och bostadsrättsinnehavare får sänkta bostadskostnader till följd av låga räntor riskerar hyresgäster alltså att en höjning av hyran går till kommunens kassa.

Miljonöverföringarna riskerar att ställa till problem inför kommande hyresförhandlingar när det visar sig att Hyresgästföreningen förhandlar med ett kommunalt bolag som argumenterar för hyreshöjningar men i själva verket har en ägare som tar eventuell hyreshöjning till annan verksamhet.

Hyresgästföreningen har nyligen presenterat rapporten Kalla fakta – Bostadsbristens landskap. Den visar hur skev bostadsmarknaden är i Malmö och i Skåne.

Vi brukar hävda att alla Malmöbor är hyresgäster, det vill säga att både rik och fattig, ung och gammal väljer att bo i hyresrätt. Men vi ser också att i just hyresrätt bor en större andel Malmöbor som har det svårt ekonomiskt.

Vart fjärde barn i hyreshus i Skåne lever under normen för försörjningsstöd. För ensamstående kvinnliga pensionärer tar hyran i genomsnitt 40 procent av inkomsten. Utifrån fakta som dessa är det än mer orimligt att hyresgäster ska betala mer till kommunkassan än andra grupper.

Malmö kommun och MKB har ett stort ansvar för att se till att människor har rätt till ett tryggt boende. En sund kommunal bostadspolitik ser till att bygga bostäder till rimliga kostnader och verkar för att hålla hyrorna nere på rimliga nivåer istället för att föra över pengar från MKB till kommunkassan.

Kenneth Gustavsson

ordförande Hyresgästföreningen södra Skåne